Η επίσκεψη στις κοινωνικές δομές και τις υπηρεσίες πρόνοιας του δήμου δεν ήταν -για μένα τουλάχιστον- μια συνηθισμένη, εθιμοτυπική επίσκεψη ενός υποψηφίου δημάρχου. Μέσα από την εμπειρία μου ως πρόεδρος του ΚΥΑΔΑ (Κέντρου Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων), αλλά και μέσα από την επαγγελματική μου ενασχόληση με την ιατροδικαστική έχω αποκτήσει πολύ σαφή εικόνα για τον κομβικό ρόλο που οι υπηρεσίες αυτές παίζουν στη στήριξη ανθρώπων που έχουν ανάγκη -είτε λόγω έλλειψης πόρων, είτε λόγω σωματικής ή πνευματικής αδυναμίας σε συνδυασμό με την απουσία οικογένειας.
Ο αριθμός των ανθρώπων που έχουν ανάγκη στήριξης είναι προφανώς πολύ μεγαλύτερος σε ένα δήμο όπου το 27% περίπου των κατοίκων βρίσκεται στην τρίτη ηλικία του -όπως χαρακτηριστικά μου μετέφεραν οι εργαζόμενοι. Οι ίδιοι μου ανέφεραν μία σειρά από προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά και τα οποία οφείλονται τόσο στην έλλειψη προσωπικού όσο και στην οργάνωση και το συντονισμό των υπηρεσιών.
Χαρακτηριστικά μου ανέφεραν ότι η υποστελέχωση των κοινωνικών δομών φτάνει στο σημείο να μην υπάρχει ούτε ένας γιατρός που να προσφέρει τις υπηρεσίες σου σε σταθερή βάση στο δήμο. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση σε σχέση με το πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι», το οποίο αποτέλεσε για χρόνια θεμέλιο στην υποστήριξη ειδικά της τρίτης ηλικίας, αλλά εδώ και καιρό δεν λειτουργεί στο δήμο, περιορίζοντας έτσι σημαντικά τις δυνατότητές του να προσφέρει εξυπηρέτηση κατ’οίκον σε άτομα που τη χρειάζονται.
Γενικότερα είναι εμφανής μια αδυναμία τόσο στην οργάνωση -που οφείλεται τόσο στις δυσδιάκριτες αρμοδιότητες αλλά και την έλλειψη οράματος και σχεδιασμού- όσο και στην αξιοποίηση πόρων και προγραμμάτων που θα μπορούσαν να προσφέρουν εξοπλισμό, προσωπικό αλλά και ουσιαστικές υπηρεσίες όπως δημοτικά ιατρεία, ψυχολογική υποστήριξη, υποστήριξη ανέργων, σχολικό προσανατολισμό κτλ.
Τι θα μπορούσε να γίνει;
Σε μια αντίστοιχη περίπτωση στο ΚΥΑΔΑ του δήμου Αθηναίων, μέσα σε δύο χρόνια καταφέραμε να αναδιαρθρώσουμε τις υπηρεσίες, να εξασφαλίσουμε την ένταξη του δήμου σε μια σειρά από προγράμματα μέσω ΕΣΠΑ αλλά και ανταγωνιστικών προγραμμάτων όπως και ιδιωτικών δωρεών. Καταφέραμε να δημιουργήσουμε το Πολυδύναμο Κέντρο Αστέγων που προσέφερε κοινωνικές και ιατρικές υπηρεσίες: στέγαση αστέγων, περίθαλψη, υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης και ψυχικής υγείας, οδοντιατρείο σε πλήρως εξοπλισμένα κοινωνικά ιατρεία. Παράλληλα δημιουργήσαμε το κοινωνικό mall το οποίο διέθετε κοινωνικό παντοπωλείο, φαρμακείο, αγορά, πλυντήριο, βιβλιοχαρτοπωλείο ακόμα και κομμωτήριο για όσους βρίσκονται σε ανάγκη. Οι υπηρεσίες του ΚΥΑΔΑ αποτέλεσαν σανίδα σωτηρίας για χιλιάδες ανθρώπους, ιδιαίτερα στην δύσκολη περίοδο της πανδημίας, και αναγνωρίστηκαν ως καλή πρακτική σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Παρότι προφανώς οι δυνατότητες αλλά και οι ανάγκες ενός δήμου όπως η Λυκόβρυση Πεύκη είναι διαφορετικές από αυτές του δήμου Αθηναίων, ανάλογες παρεμβάσεις μπορούν και πρέπει να γίνουν στο δήμο μας.
Κοινωνικός πολυχώρος: Μια ιδέα θα ήταν να αξιοποιηθεί το οικόπεδο έναντι της Αγίας Βαρβάρας στη Λυκόβρυση για να δημιουργηθεί ένας κοινωνικός πολυχώρος που θα στεγάσει το σύνολο των κοινωνικών και προνοιακών υπηρεσιών και στον οποίο θα οργανωθούν ανάλογες υπηρεσίες με αυτές που περιέγραψα.
Δημοτικά Ιατρεία: Μέχρι τη δημιουργία του πολυχώρου θα πρέπει να αναβαθμιστεί η λειτουργία των δημοτικών ιατρείων και να στελεχωθούν άμεσα με προσωπικό που θα προσφέρει σταθερά υπηρεσίες στους δημότες μας
Ψυχολογική υποστήριξη: Υπηρεσίες με επαγγελματίες ψυχικής υγείας όπως ψυχολόγοι, παιδοψυχολόγοι, θα μπορούσαν να προσφέρονται και σε απογευματινές ώρες με έμφαση στους νέους και στα άτομα της τρίτης ηλικίας.
Αναδιάρθρωση υπηρεσιών: Ωστόσο αυτό που άμεσα θα πρέπει να γίνει είναι η αναδιοργάνωση και η στελέχωση των συγκεκριμένων υπηρεσιών με σχέδιο δράσης που θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις (εθνικές, ευρωπαϊκές και ιδιωτικές) ανά τομέα και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
ΜΑΖΙ μπορούμε να κάνουμε τον δήμο μας κοινωνικά υπεύθυνο και ενεργό συμπαραστάτη στον κάθε συμπολίτη μας.